LARGE SCALE PAINTINGS
2003-2019

PAINTINGS >
KALKLADAN KONST BUNGENÄS GOTLAND >

 

"ANN FRÖSSÉN - RECENT WORKS 2003-2005"
catalogue 48 pages, 12 colour images
essay's by Sophie Allgårdh and Michael Winiarski

SOPHIE ALLGÅRDH g svenska > ggg english >

MICHAEL WINIARSKI .... svenska > ggg english >

 

the process of painting >

an essay on Sea Pieces and Marine painting >

home


ann frossen
Havets tystnad, acrylic on canvas 120 x 200 cm, 2018


ann frossen
Det inre havet, acrylic on canvas 120 x 202 cm, 2018


ann frossen
Dark blue, acrylic on canvas 202 x 267 cm, 2019


ann frossen
In the Wind, acrylic on canvas 150 x 130 cm, 2018


the deep ann frossen
The Deep, acrylic on canvas 202 x 267 cm, 2018


ann frossen danger
Danger, acrylic on canvas 202 x 267 cm, 2018


ann frossen life
Life, acrylic on canvas 200 x 140 cm, 2018

 

Ann Frössén: Water is Life

 

Fr o m mitten av november visas måleri (varav två är helt nya, från 2018), och fotografi av

Ann Frössén på Skepparholmen i Nacka.

Ann Frössén är född 1953. Hon har studerat vid Konstakademin i Warszawa och också i

Paris där hon varit bosatt i många år. Hon har en lång karriär bakom sig och har ställt ut

på många platser runtom i hela världen genom åren.

Centralt i Ann Frösséns bildvärld sedan många år är vattnet och havet. Hennes bilder av

havet är inte det stilla, meditativa, utan det kraftfulla, eviga, otämjda. Vattnet och havet

som urkraft, som oändligt, obändigt, som liv och kanske som en påminnelse om att vi inte

alltid kan bemästra allt till fullo i alla situationer.  Samtidigt är vi faktiskt nära att förstöra

haven och därmed villkor för liv, trots att vi vet att havet är nödvändigt.

Många konstnärer har arbetat med fotografi som utgångspunkt för måleri, men Ann Frössén

gör inte det i sina målningar. Här målar hon ur minnet, efter år av erfarenhet, med stor skicklighet.

Men, hon arbetar ändå med fotografi, i andra typer av bilder, och när hon gör det så redovisar

hon det, tydligt. Resultaten blir lekfulla och fantasifulla bilder – montage– som hon låter

betraktaren ta del av och efterhand upptäcka bildrummet. Ann Frössén är främst målare,

men hon låter sig inte begränsas. Fotografiet blir en annan startpunkt som hon sedan bearbetar,

med teckning och inslag av måleri och sedan formar och omgestaltar tills det får nytt liv.

Temat här är också vatten men här finns också skogen och staden som en påminnelse om

att vi alla är en del av ett sammanhang där allt hänger ihop och bekräftar varandra, som ett kretslopp.

Sedan ett antal år har Skepparholmen arbetat med hållbarhetsfrågor på olika sätt, men med havet

och Östersjön som en särskild angelägenhet. Därför känns det extra roligt att visa Frösséns bilder just här.


Kajsa Lindskog
, fotograf och curator.

 

 


ann frossen danger at sea
Danger at sea, acrylic on canvas 200 x 140 cm, 2018


ann frossen
From Dark to Light, acrylic on canvas 140 x 200 cm, 2018


Above or Beneath, painting
Above or Beneath, acrylic on canvas 202 x 267 cm


Return,painting
Return, acrylic on canvas 202 x 267 cm

Eternal movement, painting
Eternal movement, acrylic on canvas 200 x 140 cm

Som en trappa, painting
Som en trappa, acrylic on canvas 202 x 202 cm

To know, painting
To know, acrylic on canvas 202 x 235 cm

Yes!, painting
Yes!, acrylic on canvas 202 x 230 cm

Nightmare, painting
NightMare, acrylic on canvas 202 x 267 cm

In this moment, painting
In this moment, acrylic on canvas 202 x 230 cm

Everywhere, painting
Everywhere, acrylic on canvas 267 x 202 cm

Within, painting
Within, acrylic on canvas 267 x 202 cm

Stream, painting
Stream, acrylic on canvas 190 x 190 cm
The branch, painting
The Branch, acrylic on canvas 267 x 202 cm
Longing for Home, painting
Longing for Home, acrylic on canvas 267 x 202 cm
ann frossen
Over view , acrylic on canvas 230 x 202 cm, 2003

"Att nalkas vatten och hav är att försöka hejda något som aldrig står stilla och Ann Frössén
återkommer ofta till denna paradox: att på nära håll fånga de ständiga havsrörelserna på duk.
Konsthistoriskt står hon på stadig grund med rottrådar ner i en lång och vittförgrenad nord-
europeisk romantisk tradition med konstnärer som Caspar David Fierdrich, William Turner
och Emil Nolde."

"I varje målning rör det sig om 50 skikt av färg - från den bläcksvarta grunden till de slut-
giltiga lasyrerna i transparent rosa eller grått."

"Det vita är inte som i många andra konstnärers språkbruk reducerat till en icke-färg. Hos
Ann Frössén får den kritvita titanfärgen många innebörder, alltifrån det skarpa, elaka och
hotfulla till det ömma och sinnliga."

"Ann Frössén målar sig in i vår samtid - en tid där ideologier begravts, gamla hjältestatyer
vräkts omkull och förfäders värderingar kastas överbord. Vi lever i en gränslös tillvaro där allt
trycks möjligt, men det är samtidigt en frihet och öppenhet vi handskas dåligt med.
I sitt måleri är det som om hon vill rycka undan svetteduken och blotta ett tillstånd av
turbulens, upplösning och kaos."

" I Ann Frösséns konstnärskap visas havsytans vågrörelser upp utan snara flyktvägar eller
smala landremsor i sikte. Här gestaltas livets faror där vi står utan säkerhetssele eller
räddningsplanka framför bråddjup och svåra brottytor."

"Men i mötet med Ann Frösséns måleri sker något märkvärdigt - en sammansmältning och
förvandling. I havslandskapet blir vi en del av ett större kretslopp och en gemenskap.
Ett utsnitt ur naturen, nyckfullt förvisso.
Ändå är det som om vi inte kan låta bli att bemäktigas av det storslagna och enkla."

Utdrag ur Ann Frössén - Recent Works 2003 - 2005, Sophie Allgårdh